Kényelmes megoldás lehet a négyévszakos abroncs
Senki sem szeret feleslegesen pénzt költeni az autójára, egy jármű üzemeltetése, fenntartása anélkül is elég drága, hogy szükségtelenül költekeznénk. Vannak azonban olyan helyzetek, amikor szükséges a vásárlás, például amikor elkopnak a gumiabroncsok. Egyre többen gondolkodnak el ilyenkor azon hazánkban is, hogy talán a négyévszakos gumi lenne a legjobb megoldás. Ezeket az abroncsokat úgy tervezték meg, hogy mind a téli, mind a nyári körülmények között jól teljesítsenek.
Nagyszerű kompromisszumot jelentenek akkor, ha évente 30-50 ezer kilométernél kevesebbet autózunk és nem használjuk a járművét szélsőséges időjárási körülmények között. A négyévszakos gumik a meleg és a hideg időjáráshoz egyaránt megfelelő keverékkel rendelkeznek, emellett az abroncs nagyobb futófelületi mintázatába apróbb barázdákat, lamellákat építettek be, melyek extra tapadást adnak a hóban vagy a jégen. Egy négyévszakos abroncs lamellázottsága azonban nem olyan sűrű, mint egy téli gumié.
Tesztek, vélemények
Amikor nyári, téli vagy négyévszakos gumiabroncsot vásárolunk, érdemes utánajárni, hogy milyen is a kínálat. Ehhez szükségünk lesz a pontos méretre és persze nem árt megnézni azt sem, hogy mit mutat az abroncsok címkéje. Erről tájékozódhatunk az üzemanyag-hatékonyságot, a zajszintet és a nedves úton való kezelhetőséget illetően. Azonban ez a három adat korántsem mutatja meg teljeskörűen, hogy mire is képesek valójában az egyes abroncsok.
Itt jönnek be a képbe az objektív tesztek. Sok szervezet, szaklap teszteli rendszeresen a négyévszakos abroncsokat is. Ilyenkor független körülmények között vizsgálják meg, hogy hogy teljesítenek az egyes gumiabroncsok a különböző körülmények között. A brit Tyre Reviews 2022-ben a 225/45 17-es négyévszakos gumikat tesztelte. Általánosságban arra a következtetésre jutottak, hogy a négyévszakos abroncsok elsősorban azoknak ajánlhatók, akik városban használják autójukat, akik inkább óvatosan vezetnek és évente kevesebb, mint 30-50 ezer kilométert mennek.
Havas és száraz körülmények között is megvizsgálták az abroncsokat. Havas úton a Michelin CrossClimate 2 lett a legjobb, a nyomában a prémiumokat találjuk, a Continental AllSeasonContact, a Pirelli Cinturato AllSeason SF2 is jól teljesített. A prémium gyártók abroncsait érdemes választani akkor, ha négyévszakos gumit keresünk. Egyrészt azért, mert ezek igazán tartós és kiváló teljesítményű gumiabroncsok, másrészt üzemanyag-hatékonyságban és zajszintben is a jobbak közé tartoznak.
Költséghatékonyság szempontjából is ezek jelentik az ideális választást, így megspórolhatjuk az évente kétszeri gumicsere költségét és az épp nem használt szettek tárolásáról sem magunknak kell gondoskodni. Bár azért érdemes a négyévszakos gumikat is elvinni olykor egy gumiszerelőhöz.
A szakemberek azt tanácsolják, hogy évente kétszer, évszakváltáskor a négyévszakos gumik esetében is szükség van centrírozásra, ami a kerék kiegyensúlyozását jelenti. Amikor ugyanis egy abroncs kopni kezd, a kopás nem egyenletes, a biztonságos közlekedéshez pedig arra is szükség van, hogy az abroncs egyenletesen tapadjon.